Verzameling van citaten die de revue zijn gepasseerd en uit zen komen of iets zennigs lijken te hebben
For English language quotes click here
beschouwend & zennig
de volledige uiteenzetting is onmisbaar voor een studie in de breedte; een bondig citaat volstaat voor wie reeds weet, maar zich wil herinneren.
Knowing enough to stop
when one does not know
is perfection.
Chuang Tzu
------
Zen proberen te verklaren is als de wind vangen in een doos; als je de deksel dicht doet is de wind weg.
Alan Watts
-----------
When one is changing, how does one know that
a change is taking place?
When one is not changing, how does one know that a change hasn't already occurred?
Be content with what is happening, and forget about change;
then you can enter into the mystery of heaven.
Chuang Tzu
-------
Ambition in any form is a deferred action.
Desire is always of the future; the desire to become something is the inaction of the present.
Now is more important than tomorrow.
All the time is now, and to understand the now is to be free of time.
Bruce Lee
--------
We wisten allemaal dat niet mogelijk was,
tot dat er iemand kwam die dat niet wist.
Ian Clemens
-----------
For a long time it had seemed to me that life was about to begin -real life.
But there was always some obstacle in the way.
Something to be got through first, some unfinished business,
time still to be served, a debt to be paid.
and then life would begin.
At last it dawned on me that these obstacles WERE MY LIFE.
Alfred DSouza
-----
There once was a note pure and easy
Playing so free like a breath rippling by
The note is eternal
I hear it, it sees me
Forever we blend as forever we die
I listened and I heard music in a word
And words when you played your guitar.
Pure & Easy, P. Townsend
-------
When I say he has no desire I mean that he does not disturb his inner well-being with likes and dislikes.
He accepts things as they are and
does not try to improve upon them.
Chuang Tsu
---------
,,Hoewel iedereen een andere beleving heeft van wat bezielend is, hebben die ervaringen een gelijksoortig begin.
We beginnen door onszelf toestemming te geven
onze ziel en onze diepste behoeften serieus te nemen.
Jean Shinoda Bolen
--------
Wie in een impasse geraakt,
behoort zich te bezinnen op zijn oorspronkelijke doelstellingen;
wie succes heeft dient zich af te vragen wat zijn uiteindelijke doel is.
Huanchu Daoren (c.1600)
-------
There must be [some ...] truth in everything, because
nobody is smart enough to be wrong all the time.
Ken Wilber
------
..... "Wijsheid weet dat alle dingen voorbij zullen gaan;
dat lijden een deel van het leven is;
dat het leven een zinvolle spirituele reis is;
dat afstand doen van liefde voor macht, rijkdom en roem
een destructieve keuze is gebaseerd op angst;
dat liefde het mysterie is
we leren een beetje meer over elke keer dat we pijn riskeren
door ons hart te openen voor iets of iemand;
en die verandering is onvermijdelijk.........
Jean Shinoda Bolen
------
,,We leven in een tijd waarin de
verandering zo snel gaat
dat we het heden pas zien als het al
aan het verdwijnen is.
R.D. Laing
------
T H E T H I R D T H I N G
Water is H2O, hydrogen two parts, oxygen one,
But there is also a third thing, that makes it water
And nobody knows what that is.
The atom locks up two energies
But it is a third thing present which makes it an atom.
D.H. Lawrence
-----
,,Falen is de basis van succes en
succes is de schuilplaats van falen.
Lao Tze
------
Als je niet weet wat er vóór je geboorte is gebeurd,
blijf je altijd een kind.
Cicero
-----
,,En wat betreft de beste leiders: ze vallen niet op.
De volgende beste leiders worden geëerd en geprezen.
Die daarna worden gevreesd door de mensen;
en die daarna worden gehaat.
Als de beste leiders hun werk hebben gedaan, zeggen de mensen: Wij hebben het zelf gedaan.!
Lao Zi
--------
'Water neemt elke vorm aan.
Giet het in een kopje en het wordt het kopje,
giet het in een fles en het wordt een fles,
giet het in een theepot en het wordt een theepot.
Wordt als water, mijn vriend.'
Hito Steyerl, kunstenares
------------
Tijd lijkt een natuurwet, maar dat is het niet.
Zelfs tijd is een afspraak.
Joop Goudsblom
------
I'm not trying to counsel any of you to do anything really special except dare to think. And to dare to go with the truth. And to dare to really love completely.
R. Buckminster Fuller
-----------
Wij praten over de omgeving alsof we er zelf geen deel van uit maken. Als we kijken naar de vraag: Wat is het geluid van een vallende boom als er niemand luistert?
Weten we dat alles neerkomt op relatie: voor geluid is een oor nodig. Als één van de twee er niet is, bestaat het niet.
Zo ook met het milieu. Het is niet buiten ons; wij zijn het.
Ian Clemens
-----
Mensen reageren alleen gunstig op dat waar ze het zelf mee eens zijn, en verwerpen dat waarmee ze het oneens zijn. Iedereen die het met hen eens is is goed,
en zo niet, dan is hij slecht.
Zhuang Zi, de volledige geschriften (vert. K. Schipper)
Hou altijd een goede vriend in de buurt om je een schop te geven als je dreigt jezelf te serieus te nemen.
Michel D
------------
Verdriet hoort erbij, ontberingen gebeuren,
maar wat kan het verdommen,
hij die nooit de prijs van geluk kende,
zal niet gelukkig zijn.
Yevgeny Yevtushenko
------
..... "Wijsheid weet dat alle dingen voorbij zullen gaan;
dat lijden een deel van het leven is;
dat het leven een zinvolle spirituele reis is;
dat afstand doen van liefde voor macht, rijkdom en roem
een destructieve keuze is gebaseerd op angst;
dat liefde het mysterie is
we leren een beetje meer over elke keer dat we pijn riskeren
door ons hart te openen voor iets of iemand;
en die verandering is onvermijdelijk.........
Jean Shinoda Bolen
------
,,Spraak is meer dan adem uitblazen, het is bedoeld om iets te zeggen, alleen wat er gezegd wordt kan nog niet bepaald worden.
Is er inderdaad spraak of niet ?
Kunnen we het wel of niet onderscheiden van het gekwetter van jonge vogels ?
Chuang-tzu
-------
,,Het leven is nu en dan mooi en altijd eindig.
H. Polling
--------
,,De grootste verrassing die de mens overkomt is de ouderdom.
Haruki Murakami
Laten we een open oog hebben voor
de perfectie van goed genoeg.
Ian Clemens
------
..We are of the earth
To her we do return
The future is inside us
Its not somewhere else ..
Radiohead; the numbers
---------
Als je schoenen goed passen vergeet je je voeten; (.....)
En als je relatie tot de wereld goed zit,
dan hoef je van binnen niet te veranderen en
ook niet de buitenwereld na te volgen.
Zhuang Zi
-----------
...Onze normen komen voort uit de behoeften van de maatschappij in het verleden. Maar blijft de maatschappij altijd hetzelfde? ...
....Om de grote misleiding in stand te houden, moedigt onderwijs een soort onwetendheid aan. Mensen wordt niet geleerd echt deugdzaam te zijn, maar om zich volgens de regels te gedragen ...
.....We zijn slecht omdat we zo verschrikkelijk zelf-bewust zijn. We vergeven anderen nooit omdat we weten dat we zelf fout zitten. ....
Kakuzo Okakura, THE BOOK OF TEA.
----------
-Als we beginnen met zekerheden, eindigen we in twijfels;
maar als we beginnen met twijfels, en er geduldig bij zijn,
zullen we eindigen met zekerheden.
Sir Francis Bacon
-------
...Waaruit volgt. dat mensen, die door de Rede worden beheerst. d.w.z. mensen die onder leiding van de Rede hun belang nastreven, niet voor zichzelf begeren wat zij ook niet van de overige mensen verlangen, en dus dat zij rechtvaardig, trouw en eerlijk zijn. ....
Spinoza, Ethica. opmerking bij stelling 18.
-----
Tijd,
is de manier
waarop de natuur geregeld heeft
dat niet alles tegelijkertijd gebeurt.
-------
Het werk van de vervolmaking vindt niet uitsluitend zn beloning in het werkstuk, maar ook in de werker: al vervolmakend vervolmaakt hij zichzelf.
Georges Roditi [De geest van volmaaktheid]
Ã
Amada schudde zijn hoofd.
Wie zei ook alweer dat
de grootste verrassing die een mens overkomt de ouderdom is ?
----------
Zulke dagen heb je af en toe ook, zei ik.
Soms pakt de tijd dingen af, en soms geeft de tijd je iets.
Het is heel belangrijk om de tijd aan je kant te krijgen.
Haruki Murakami (De moord op commendatore)
----------
Iedere machine, techniek of organisatievorm die economisch in staat is de mens te vervangen, doet dat ook inderdaad, zonder acht te slaan op de verlangens van de mens. Dit is niet noodzakelijkerwijs slecht, maar om dat te doen zonder acht te slaan op de verlangens van de mens is onrechtvaardig. Zonder de veranderingen in het menselijke levenspatroon die eruit kunnen voortkomen, te overwegen, worden voortdurend nieuwe machines, nieuwe organisatievormen en nieuwe manieren om nog doelmatiger te zijn, ingevoerd. Dat te doen zonder de effecten op het menselijk levenspatroon te overwegen is onrechtvaardig.
Kurt Vonnegut (uit: De grote pianola 1952)
---------
Hui Zi zei tegen Zhuang Zi: 'Wat jij vertelt is nutteloos!'
'Alleen met hen die het nutteloze begrijpen heeft het zin om over wat nuttig is te praten,' zei Zhuang Zi. 'hemel en aarde zijn overal weids en groots, maar een mens gebruikt van al die ruimte slechts zo veel als nodig is om zijn voet op te zetten. Maar als je alle grond die buiten zijn voetstappen ligt van hier tot aan de Gele Bronnen zou weggraven, zou hij er dan gebruik van kunnen maken?'
'Nee, dan was het nutteloos,' zei Hui Zi.
'Dan heb je nu begrepen wat het nut van het nutteloze is!' zei Zhuang Zi.
Zhuang Zi, de volledige geschriften. Vertaald en toegelicht door Kristofer Schipper.
--------
As for the best leaders, the people do not notice their existence.
The next best the people honour and praise.
The next, the people fear;
and the next, the people hate.
When the best leaders work is done the people say
" We did it ourselves!"
Lao Tzu
----------
Dat hanen kraaien en honden blaffen, dat weet iedereen. Maar zelfs zij die over de grootste kennis beschikken kunnen niet in woorden uitleggen waardoor het komt dat ze zo zijn geworden, en evenmin kunnen ze met hun verstand doorgronden hoe deze dieren zich later zullen gaan gedragen.
Als je dat wilt doorgronden, dan kom je al gauw tot zulke minitieus kleine deeltjes dat die nergens meer in kunnen worden uitgedrukt, of tot zulke reusachtig grote dimensies dat die nergens meer mee kunnen worden gemeten.
Maar of je nu volhoudt dat er geen maker was of dat iemand het deed, je ontsnapt niet aan de limiet van de dingen, en zo beland je uiteindelijk bij de verkeerde conclusies. Als iemand het deed, dan bestond er concrete materie; denk je dat er geen maker was, dan was alles leeg.
Met namen en concreter materie ben je in het rijk der dingen. Zonder namen en zonder materie zijn er geen dingen, maar is er leegte. Je kunt erover praten en je kunt erover denken. maar hoe meer je erover praat hoe verder je ervan af raakt. ..........
Zhuang Zi, de volledige geschriften (vert. K. Schipper)
------
Hui Zi zei tegen Zhuang Zi: 'Wat jij vertelt is nutteloos!'
'Alleen met hen die het nutteloze begrijpen heeft het zin om over wat nuttig is te praten,' zei Zhuang Zi. 'hemel en aarde zijn overal weids en groots, maar een mens gebruikt van al die ruimte slechts zo veel als nodig is om zijn voet op te zetten. Maar als je alle grond die buiten zijn voetstappen ligt van hier tot aan de Gele Bronnen zou weggraven, zou hij er dan gebruik van kunnen maken?'
'Nee, dan was het nutteloos,' zei Hui Zi.
'Dan heb je nu begrepen wat het nut van het nutteloze is!' zei Zhuang Zi.
Zhuang Zi, de volledige geschriften. Vertaald en toegelicht door Kristofer Schipper.
---------
-- Met angst en vrees zal niets ooit lukken. Dan hangt het hart als het ware tussen hemel en aarde, door wanhoop overspoeld, want voordeel en nadeel wrijven tegen elkaar
en ontsteken talloze vuren,
waardoor de harmonie tussen de mensen verbrandt.----
Zhuang Zi, de volledige geschriften. Vert. K. Schipper
-----------
-- ..Hoe op met je best te doen, en alles zal vanzelf goed komen. Een klein kind leert praten zonder dat daar grote leermeesters aan te pas komen; dat is
omdat het samenleeft met mensen die al kunnen praten.----
Zhuang Zi, de volledige geschriften. Vert. K. Schipper
-------
Je kunt kennis niet scheiden van contact met de grond. Eigenlijk kun je niets scheiden van contact met de grond. En dat contact met de echte wereld ontstaat via skin in the game :
blootgesteld worden aan de echte wereld.
----
Net zoals het uitgangsprincipe van heelmeesters is : geen schade te berokkenen, zo zullen wij betogen dat degenen die zelf geen risico nemen,
nooit betrokken mogen worden in beslissingen.
N.N. Taleb, voorwoord Skin in the game INCERTO
---- -----N.N. Taleb. uit . skin in the game
---------
In 1988 schreef Kurt Vonnegut een brief met 7 aanwijzingen aan de lezers van 2088, bedoeld om te helpen om de rampen te voorkomen, die zo duidelijk te voorzien waren:
1. Verminder en stabiliseer de bevolking
2. Stop met het vergiftigen van lucht, water en grond
3. Stop met alle voorbereidingen voor oorlog en begin met het oplossen van de echte problemen.
4. Leer je kinderen - en als je toch bezig bent, ook jezelf - hoe je op een kleine planeet kunt wonen zonder die te vernietigen. 5. Stop te denken dat wetenschap alles kan oplossen als je er maar trillion dollar (of euro) in stopt. 6. Stop te denken dat je kleinkinderen OK zullen zijn, hoe verkwistend of vernietigend je ook bent, omdat ze altijd in spaceships naar een nieuwe leuke planeet kunnen gaan.
7. En zo voort. Of anders ....
Kurt Vonnegut,
--------
Het leiden van een grote organisatie is
als het bakken van een vis:
teveel beroering doet hem uit elkaar vallen.
Lao Tze
-------
Dit is wat ik met vrij heid bedoel: vrij spel geven aan alle creatieve en weldadige impulsen die in ons hart van nature aanwezig zijn.
Over het algemeen zijn we blind voor dit feit, dat we beschikken over alle noodzakelijke eigenschappen die ons gelukkig en liefdevol t.o.v. elkaar maken.
D.T. Suzuki
------
.... Zij die in de oudheid heersten over de mensen schreven hun slagen toe aan het volk en hun falen aan zichzelf; wat goed ging was de verdienste van het volk, en wat scheef ging was hun eigen schuld. En dus, wanneer ook maar een enkele persoon zijn leven verloor, dan trokken zij zich terug en namen alle schuld op zich. .....
Zhuang Zi (De volledige geschriften; vert. K. Schipper)
-----
There are seven kinds of offering which can be practised by even those who are not wealthy.
The first is the physical offering. This is to offer service by ones own labor.
The second is the spiritual offering. This is to offer a compassionate heart to others.
The third is the offering of the eyes. This is to offer a warm glance to others which will give them tranquility.
The fourth is the offering of countenance. This is to offer a soft countenance with smile to others.
The fifth is the oral offering. This is to offer kind and warm words to others.
The sixth is the seat offering. This is to offer ones seat to others.
The seventh is the offering of shelter. This is to let others spend the night at ones home.
These kinds of offering can be practised by anyone in everyday life.
The teaching of Buddha. BUKKYO DENDO KYOKAI
----------
Zhuang Zhous familie leed armoede, en zo kwam het dat hij wat graan wilde lenen van de Watergraaf. Deze zei: Ja graag! Zodra ik de pacht van mijn gebied binnen heb zal ik je 300 goudstukken lenen. Wat vind je daarvan?
Zhuang Zhou liep rood aan van woede.
Gisteren, op weg hier naar toe, hoorde ik op de weg iemand roepen. Na overal gezocht te hebben, zag ik dat het een snoek was die in de greppel lag, en ik vroeg hem:
Hé, snoek wat doe je daar
Ik ben de golvengraaf van de Oosterzee! Heb je misschien een emmertje water om me in leven te houden? zei de snoek.
Ja graag! zei ik. Zodra ik naar het Zuiden, naar de gebieden van Wu en Yue ben gereisd, zal ik de waterstroom van de Westelijke rivier verleggen en jouw kant op sturen. Wat vind je daarvan?
De snoek liep rood aan van woede, en zei tegen me: Ik ben uit mijn element geraakt en heb niets waar ik in kan verblijven. Het enige wat ik nodig heb is een emmertje water om in leven te blijven. Met wat jij me daar belooft kun je beter straks naar me uitkijken bij het marktstalletjes met gedroogde vis!
Zhuang Zi (De volledige geschriften; vert. K. Schipper)
----------
.... Zij die in de oudheid heersten over de mensen schreven hun slagen toe aan het volk en hun falen aan zichzelf; wat goed ging was de verdienste van het volk, en wat scheef ging was hun eigen schuld. En dus, wanneer ook maar een enkele persoon zijn leven verloor, dan trokken zij zich terug en namen alle schuld op zich. .....
Zhuang Zi (De volledige geschriften; vert. K. Schipper)
-------
Ik noem iemand pas goed horend als hij naar zichzelf luistert, in plaats van naar anderen.
En datzelfde geldt voor goed zicht.
Want als je niet naar jezelf kijkt maar alleen naar de ander,
niet acht op jezelf hebt maar op wat anderen hebben,
dan krijg je uiteindelijk ook wat anderen krijgen,
en nooit je eigen voldoening.
Zhuang Zi (vert. K. Schipper)
------------
--En dus zeg ik: de ogen van de uil zijn precies wat de uil nodig heeft, en de stelten van de ooievaar hebben de juiste gelederen, en als je daar iets vanaf haalt, dan maak je die dieren ongelukkig.
--En dus kan men zeggen dat wanneer de wind over de rivier gaat, dan is de rivier daaraan onderworpen, en schijnt de zon over de rivier, dan is de rivier daar ook aan onderworpen. Maar kijken we naar de wind die blaast en de zon die schijnt over de rivier, dan zien we dat de rivier dat helemaal niet als iets schadelijks ondervindt, want hij krijgt zijn kracht uit zijn bron. Maar het is de aarde die het water onderwerpt, het is de mens die zijn schaduw beheerst, en het is de tijd die de dingen overmeestert.
[Amendering van Li Mian: De aarde damt het water in, onze schaduw moet ons volgen, en alle dingen veranderen in de tijd.]
--Daarom kan het gevaarlijk zijn als de ogen te scherp zien, de oren te scherp horen, en als het hart te veel overpeinst. Alle vermogens die in ons innerlijk aanwezig zijn kunnen gevaar opleveren. Als dat gevaar zich verwezenlijkt, dan is het te laat om het af te wenden, en op de lange duur stapelen de rampen zich op. De ommekeer wordt bereikt door oefening, en het resultaat daarvan ziet men pas na lange tijd. En toch beschouwen de mensen hun eigen vermogens als grote schatten. Is dat niet verdrietig? Vandaar al die landen die vernietigd worden en al die mensen die worden afgeslacht, zonder dat iemand beseft dat hier het probleem ligt.
--Hierbij komt nog dit: onze voeten betreden maar een klein stukje van alle grond, maar hoewel wat we betreden maar klein is, hebben we toch de grond die we niet betreden nodig om overal goed naar toe te kunnen gaan. En zo is ook onze menselijke kennis zeer gering, maar desondanks hebben we toch alles wat we niet weten nodig om te begrijpen wat we onder 'de hemel' verstaan.
Het grote Ene, het grote vrouwelijke, het grote waarnemen, het grote evenwicht, het grote vierkant, het grote teken en de grote stilte: die te kennen is het allerhoogste.
Zhuang Zi , de volledige geschriften (vert. K. Schipper)
------
"There is always something happening, but
Everybody is runnin' and no one makes a move
Everyone's a winner and nothing left to lose
There's a little yellow idol to the north of Kathmandu
Everybody' s flying and no one leaves the ground
Everybody's crying and no one makes a sound
John Lennon, Nobody told me
-------
Do not walk in front of me
Do not walk behind of me
Try to walk beside of me
and think,
we are both illusions of the same kind.
D.H. Thoreau
-------
Nieuwjaarsdag -
toch ziet mijn bouwvallige hut
er nog hetzelfde uit.
Issa (1762-1826)
-------
Akua Tuta (Take Care)
Take care of our grandfathers.
Take care of our grandmothers too..
Take care of your children..
And your brothers and
sisters children too..
by Kashtin, sung by Robbie Robertson. & THE RED ROAD ENSEMBLE )
----------
Als je schoenen goed passen vergeet je je voeten; (.....)
En als je relatie tot de wereld goed zit,
dan hoef je van binnen niet te veranderen en
ook niet de buitenwereld na te volgen.
--En je zo goed voelen dat je zelfs vergeet wat goed voelen is, dat krijg je pas als je in je allerdiepste zelf goed zit
en nooit of te nimmer daarvan afwijkt.
Zhuang Zi
--------------
Life's but a walking shadow, a poor player
That struts and frets his hour upon the stage
And then is heard no more: it is a tale
Told by an idiot, full of sound and fury,
Signifying nothing...
William Shakespeare, Macbeth,
-------
What the caterpillar calls the end,
the rest of the world calls a butterfly.
Chuangtse
--------
One day Soshi (Chuangtse) was walking on the bank of a river with a friend.
How delightfully the fishes are enjoying themselves in the water! exclaimed Soshi.
His friend spake to him thus: You are not a fish; how do you know that the fishes are enjoying themselves!
You are not myself, returned Soshi; How do you know that I do not know that the fishes are enjoying themselves?
op cit. Kakuzo Okakura, THE BOOK OF TEA.
--------------
...Onze normen komen voort uit de behoeften van de maatschappij in het verleden. Maar blijft de maatschappij altijd hetzelfde? ...
....Om de grote misleiding in stand te houden, moedigt onderwijs een soort onwetendheid aan. Mensen wordt niet geleerd echt deugdzaam te zijn, maar om zich volgens de regels te gedragen ...
.....We zijn slecht omdat we zo verschrikkelijk zelf-bewust zijn. We vergeven anderen nooit omdat we weten dat we zelf fout zitten. ....
Kakuzo Okakura, THE BOOK OF TEA.
-----------
Hemel en aarde bezitten hun grote schoonheid,
maar ze praten daar niet over.
De vier jaargetijden volgen hun heldere wetmatigheid,
maar ze zitten daar niet over te discussiëren.
De 10000 dingen hebben hun perfecte ratio,
maar geven daar geen uitleg van.
Zhuang Zi. de volledige geschriften. vert. K. Schipper
-------
Leven kun je alleen voorwaarts.
Maar begrijpen kun je het alleen achterwaarts.
S. Kierkegaard
------
Hoe zou ons leven eruit zien als niet geld maar geluk de standaard zou zijn en de basis
waarop beslissingen worden genomen?
Eckart Von Hirschhausen; Geluk komt nooit alleen.
Na verloop van tijd neemt de ziel de kleur
van de gedachten aan...
Eckart von Hirschhausen
--------
Alles wat schitterend is,
is even moeilijk als zeldzaam.
Baruch Spinoza
---- ----
......Dit is wat ik met vrijheid bedoel:
vrij spel geven aan alle creatieve en weldadige impulsen die in ons hart van nature aanwezig zijn.
Over het algemeen zijn we blind voor dit feit, dat we beschikken over alle noodzakelijke eigenschappen die ons gelukkig en liefdevol t.o.v. elkaar maken.
D.T. Susuki, Zen Buddhism
-------
In een kleine zak kun je geen grote dingen stoppen, en met een kort touw kun je geen diep water putten.
Dit is zo omdat ieder schepsel van het lot zijn eigen sterke kanten heeft gekregen en ieders lichaam voor bepaalde dingen geschikt is.
Zhuang Zi (vert. K. Schipper)
Misschien dus dat het nieuwe gezocht kan worden binnen de mogelijkheden = inside the box !
----------
....Wees vooral voorzichtig! Uiterlijk gaat er niets boven meegaandheid; innerlijk gaat er niets boven oprechtheid. Als je maar meegaand blijft komt er geen verwijdering, en als je oprecht blijft ontkom je aan vermoeienissen.
[ en Indien je in deze twee opzichten geslaagd bent, maak dan de zaken niet mooier dan ze zijn om uiterlijk goed voor de dag te komen....]
....Zhuang Zi (vert. K. Schipper)
----------
..en ook weet iedereen te verwerpen wat ze niet goed vinden, maar niemand verstaat het dat wat al goed gevonden wordt te verwerpen; dwz.
Niemand bestrijdt de vooroordelen over goed en kwaad.
Zhuang Zi
--------
Vergissingen zijn bijna altijd van heilige oorsprong. Probeer ze nooit te verbeteren. Sterker nog; rationaliseer ze, begrijp ze volkomen. Daarna zal het mogelijk zijn ze te sublimeren.
Salvador Dali
-------
De herfst kleurt met een palet van 1000 kleuren.
-------
Als je schoenen goed passen vergeet je je voeten; (.....)
En als je relatie tot de wereld goed zit, dan hoef je van binnen niet te veranderen en ook niet de buitenwereld na te volgen.
Zhuang Zi
---------
Neem risicos en draag je lot waardig, en niets zal je ooit klein maken;
neem geen risicos en niets wat je doet kan je ooit groot maken.
N.N. Taleb (uit: Antifragiel)
-------
In een kleine zak kun je geen grote dingen stoppen, en met een kort touw kun je geen diep water putten.
Dit is zo omdat ieder schepsel van het lot zijn eigen sterke kanten heeft gekregen en ieders lichaam voor bepaalde dingen geschikt is.
Zhuang Zi (vert. K. Schipper)
Misschien dus dat het nieuwe gezocht kan worden binnen de mogelijkheden = inside the box !
--------
Een monnik vroeg:Waar is de woonplaats van de geest?
De meester zei: De geest woont daar waar niet wordt gewoond.
Wat bedoelt u met niet wordt gewoond?
Als de geest niet in enig speciaal object woont, zeggen wij dat hij daar woont, waar niet wordt gewoond.
Het betekent dat hij niet woont in het dualisme van goed en kwaad,
zijn en niet-zijn, gedachte en stof; het betekent dat hij niet woont in de
leegte of niet-leegte, ook niet in rust noch in niet-rust.
Daar waar geen woonplaats is, is waarlijk de woonplaats van de geest.
D.T. Suzuki
----------
Op een dag keek Kyozen samen met Sekishitsu naar de maan en vroeg hem: Waar blijft de rondheid van de maan als die puntig wordt in een sikkelvorm?
Sekishitsu zei: Als ze puntig is, is de rondheid er nog altijd.
Heinrich Dumoulin
------------
In een kleine zak kun je geen grote dingen stoppen, en met een kort touw kun je geen diep water putten.
Dit is zo omdat ieder schepsel van het lot zijn eigen sterke kanten heeft gekregen en ieders lichaam voor bepaalde dingen geschikt is.
Zhuang Zi (vert. K. Schipper)
Misschien dus dat het nieuwe gezocht kan worden binnen de mogelijkheden = inside the box !
-------------
Wij vinden schoonheid niet in de dingen zelf,
maar in de schaduwpatronen,
in het licht en het donker,
dat het ene ding bij het andere veroorzaakt.
-Tanizaki, Lof der schaduw
-----------------
Alles
verandert in deze wereld
maar bloemen zullen
elke lente opengaan
zoals gewoonlijk.
Zen gezegde
--------
Iedereen is wel gewapend om het waardeloze af te wijzen: het moeilijke is, nee te zeggen tegen wat wellicht veel waard is, maar niet zou harmoniëren met de samenleving of een leven.
Georges Roditi [De geest van volmaaktheid]
------------
-----------
Goed gezelschap is meer dan aangenaam, het biedt ons een kans om elders dan in eenzaamheid de weg te vinden naar een vrij en doelloos leven.
Georges Roditi, DE GEEST VAN VOLMAAKTHEID
-----------
If you do not change direction,
you may end up where you are heading.
Lao Tzu
-----------
Some say,
a word is dead when it is said.
I say,
it just begins to live that day.
Emily Dickinson
------------
Als je een boot wilt bouwen, moet je niet het hout laten zoeken of
de taken gaan verdelen.
Je moet de mensen laten verlangen naar de zee!
Antoine de St. Exupéry. (De kleine prins)
----------
,,Jezelf uit te drukken zoals je bent,
zonder dat je je opzettelijk, gekunsteld aanpast,
is het allerbelangrijkste.
Shunryu Suzuki (in Beginners Mind)
-------
Time is natures way to keep everything from happening all at once.
anoniem
--------
Het creatieve focus is het innerlijk kompas dat de weg leidt door de chaos van alledag.
Tao van creativiteit (39)
----------
We zouden aan het begin van elke bijeenkomst of discussie
naar muziek moeten luisteren
of moeten zitten en ademhalingsoefeningen doen.
Thich Nhat Hanh
Peace is every step;
The Path of Mindfulness In Everyday Life
-----------
'De mens heeft een akker nodig waar niet direct geoogst moet worden, een speelruimte waar je je ook kan ophouden zonder winst te moeten genereren.'
Byung Chul-Han, filosoof
---------
Als ik één hoek van een vierkant heb aangewezen en hij komt niet terug met de andere drie, zal ik het hem geen tweede keer aanwijzen.
Confucius, the analects
------------
I look for the end of the future, but it never ceases to arrive.
Zhuangzi, c. 325 BC
Everything in the world can be imitated except truth.
For truth that is imitated is not truth.
Marc Gafni (in YOUR UNIQUE SELF)
----------
,,Het is goed om elke dag 20 minuten te zitten in meditatie -- tenzij
je het te druk hebt.
Dan moet je één uur gaan zitten.
Zen gezegde
--------
"Iedereen is van de wereld en
de wereld is van iedereen.
Deze is voor iedereen die passie heeft
en die voor passie gaat.
In het donker kan ik jou niet zien
maar ik weet dat jij daar staat.
En ik hef het glas op jouw gezondheid
Want jij staat niet alleen."
Thé Lau - The Scene
------
,,Toen ik tegen een kind zei: Ik kan een fluitje maken van ieder grassprietje vroeg het kind : Kunt u ook een fluitje maken van de naald van een pijnboom ?
Maar het is de wind die de pijnboom doet zingen, weet je. Het geluid van de wind in de pijnbomen is het mooiste geluid dat ik ken. De wind moet eigenlijk in plaats van mijzelf de naalden laten zingen. De wind en ik kunnen het allebei. Als de wind ruist doet het universum dat. Of die stem nu luid of zacht is, het is de stem van het universum. Zelfs stilte heeft een stem.
Shundo Aoyama
-------
"Because in the end, life is not about finding yourself.
It's about creating yourself.
Ken Wilber
---------
if you never change your mind, why have one?
--E. de Bono
----------
,,Jezelf uit te drukken zoals je bent,
zonder dat je je opzettelijk gekunsteld aanpast,
is het allerbelangrijkste.
Shunryu Suzuki
----------
,,Ik kan alleen maar de wegen volgen van het hart.
Daarlangs reis ik, en de enige echte uitdaging is
om de weg te volgen tot het eind.
Zo reis ik en kijk rond, kijk rond,
ademloos.
Don Juan (Lessen van ...; Carlos Castaneda)
-------
If you cannot find the truth right where you are,
where else do you expect to find it?
---------
,,Het leven kent vele wegen;
t vinden van onze eigen weg duurt ieders leven lang.
Greetje (juni 2013)
---------
,,Wanneer de geest van de leeerlingen leeg is, is het werk van de meester gemakkelijk. Wanneer de geest van de leerlingen al vol is, lijkt de meester vaak een dwaas en doet hij ook als een dwaas.
---------
,,Als iemands daden je boos maken, hebben ze je een les geleerd over de oorsprong van boosheid.
Die boosheid kwam van binnenuit en werd louter gestimuleerd door iemand anders...
Bedank je vijanden, ze geven je een paar van de beste gelegenheden om te groeien.
-----------
,,In de beginnersgeest is niets ooit eerder gebeurd. Het is een geest die vrij is van de belemmeringen van de ervaring.
Als je elke dag met een beginnersgeest naar de wereld kijkt, of je nu jongleur, metselaar, boer of computerprogrammeur bent, zie je op ieder moment nieuwe dingen en mogelijkheden om te experimenteren en te onderzoeken.
Dave Finnigan, ZEN in de kunst van het jongleren
-----------
16 februari 2010
Het zijn van het niet-zijn is rond
kent geen begin en geen eind
alleen de vraag: waarom
Het antwoord op de vraag is geen antwoord
want de vraag is geen vraag
omdat ik een mens ben
een punt van de cirkel
--------
,, .... Degenen evenwel die de bewegingen van de eigen ziel niet oplettend volgen, zijn noodgedwongen ongelukkig.
---------
,,De werkelijke regisseur van ons leven is het toeval - een regisseur vol wreedheid, barmhartigheid en verwarrende charme.
----------
,,IJdelheid is een miskende vorm van domheid. Je moet de kosmische onbeduidendheid van al ons doen vergeten om ijdel te kunnen zijn, en dat is een krasse vorm van domheid.
Pascal Mercier, Nachttrein naar Lissabon
-----------
Ik geloof dat ik de westerse fout heb gezien.
Jullie zijn heel goed in staat dingen te onderscheiden, maar niet in staat alles samen te voegen.
Daarom hebben al jullie wetenschappelijke concepten gaten en talloze incomplete principes worden vastgelegd.
Als jullie op deze manier doorgaan, zullen jullie nooit in staat zijn dit te herstellen.
Bruce Holbrook in The Stone Monkey
Citaat van zijn leermeester Hsia Po-Yan.
-------------------------------------------------------------------
...daarom is een ontwikkelde persoon de leermeester van een onontwikkelde persoon,
en is een onontwikkelde persoon de hulpbron van een ontwikkelde persoon.
Iemand die een leermeester niet waardeert of een hulpbron niet koestert, is,
hoe intelligent ook, diep begoocheld.
Dit wordt betekenisvolle fijnheid genoemd. ...
Lao Tze
--------
,,Wij zijn wat we denken.
Alles, wat we zijn, ontstaat in onze gedachten.
Met onze gedachten scheppen we de wereld.
Boeddha
-------
Use your own hands,
your own eyes,
your own sincerity.
--------
Do not follow the ideas of others,
but learn to listen to the voice within yourself.
-----------
mumonkan koan:
Zuigan roept zichzelf: "Ware zelf!" (vaak vertaald als "Meester!")
Antwoordt hij: "Ja!"
- "Word wakker !"
"Ja!"
-"Laat je niet meer door anderen voor de gek houden!"
"Nee nee !"
Een zen meester die zich als zijn eigen leerling behandelt
Een leerling die zichzelf als zijn eigen meester behandelt
Wiens hoofd is vol, wiens is leeg ?
-------------
57 DE MACHT VAN MOEITELOOSHEID
Leid de organisatie met correctheid.
Leid het leger met verrassingstactieken.
Neem de wereld met moeiteloosheid.
Hoe weet ik dat het zo is?
Hierdoor:
Te veel verboden in de wereld,
En mensen worden ontoereikend.
Te veel scherpe wapens onder de mensen,
En het volk raakt verward.
Te veel sluwe strategie onder de mensen,
En vreemde dingen beginnen te gebeuren.
Te duidelijke groei in wetten en voorschriften,
En te veel misdadigers ontstaan.
Daarom zeggen Ontwikkelde Personen:
Zorg voor niet-handelen,
En mensen zullen vanzelf worden beïnvloed.
Zorg voor beschaafde kalmte,
En mensen zullen vanzelf correct zijn.
Zorg voor moeiteloosheid,
En mensen zullen vanzelf welvarend zijn.
Zorg voor niet-verlangen,
En mensen zullen vanzelf eenvoudig zijn.
Lao Tzu
-----------
As for the best leaders, the people do not notice their existence.
The next best the people honour and praise.
The next, the people fear;
and the next, the people hate.
When the best leaders work is done the people say
" We did it ourselves!"
Lao Tzu
----------
Spiritual hunger, spiritual thirst
But you got to change it on the inside first
To be satisfied
Van Morrison
--------
"Al die lange tijd heb ik als mens niet deelgenomen aan de verandering. Maar als je zelf niet deelneemt aan de verandering, hoe kun je dan anderen doen veranderen?"
"Juist!" zei Lao Zi,"Confucius, je hebt het gevonden!"
Zhuang Zi, de volledige geschriften (vert. K. Schipper)
-------
Ik noem iemand pas goed horend als
hij naar zichzelf luistert, in plaats van naar anderen.
En datzelfde geldt voor goed zicht.
Want als je niet naar jezelf kijkt maar alleen naar de ander,
niet acht op jezelf hebt maar op wat anderen hebben,
dan krijg je uiteindelijk ook wat anderen krijgen,
en nooit je eigen voldoening.
Zhuang Zi (vert. K. Schipper)
----------
Zoals Tsjoeang-Tse opmerkte, hoeft de dood zelf niet per definitie slecht te zijn.... In die tussentijd kunnen we een heldere kijk ontwikkelen op ons leven en het leven om ons heen en Leven.
Voordat we beginnen te jammeren en het Universum vragen onze Kommer en Kwel weg te nemen, konden we misschien eens aandachtiger kijken naar wat het ons geschonken heeft. Wellicht zijn de 'goede' dingen er om ons op de proef te stellen -en wie weet nog wel zwaar ook- en zijn de 'slechte' dingen geschenken die ons verder helpen: problemen op te lossen, situaties om te leren mijden, gewoontes om te veranderen, omstandigheden om te accepteren, lessen om te leren, dingen om te transformeren, - allemaal kansen om Wijsheid, Geluk en Waarheid te vinden. "
Teh van Knorretje, Benjamin Hoff
-------
De rivier
In de vallei van Kadisja, waar de machtige rivier vloeit, ontmoetten twee stroompjes elkaar en spraken met elkander. Het ene zei: 'Wat is je wedervaren, mijn vriend, en hoe was je pad?'
En het andere antwoordde: 'Mijn pad was uiterst kommervol. Het rad van de molen was gebroken en de meester-boer die mij altijd door het kanaal naar zijn planten leidde is gestorven. Ik worstelde me stroomafwaarts, dichtgeslibd door de viezigheid van mensen die niets anders doen dan lui in de zon zitten bakken. Maar hoe was jouw pad, mijn broeder?'
Het andere stroompje antwoordde: 'Mijn pad was heel anders. Ik kwam de heuvels afgedaald tussen geurige bloemen en bedeesde wilgen, mannen en vrouwen dronken uit mij met zilveren bekers, kleine kinderen pootjebaden met rozige voetjes aan mijn boorden, er was gelach om mij heen en zoete zang. Wat jammer dat jouw pad niet zo gelukkig was.'
Op dat moment sprak de rivier met luider stem en zei: 'Kom tot mij, kom tot mij, we gaan op weg naar zee. Kom tot mij en zwijg stil. Verenig je met mij. Wij gaan op weg naar zee. Kom tot mij, want in mij vergeten jullie je omzwervingen, verdrietig of blij. Kom tot mij, kom tot mij. Jullie en ik vergeten onze wegen als we het hart bereiken van onze moeder, de zee.
Kahlil Gibran
-------
Nog één seconde.
Eentje maar.
Lang genoeg om deze leegte
in te ademen.
Het leven te kennen.
Het geluk.
S. Becket
----------
alles van waarde is weerloos
wordt van aanraakbaarheid rijk
en aan alles gelijk
Lucebert
--------
In de diepten van je hoop en verlangen
sluimert de stille kennis van wat er verder is.
En als zaden die dromen onder de sneeuw,
droomt je hart van het voorjaar.
Vertrouw die dromen,want daarin ligt
de poort naar de eeuwigheid verborgen.
Kahlil Gibran, Libanees tekenaar en schrijver 1883-1931
------------
Alleen met je hart kun je goed zien.
Het wezenlijke is onzichtbaar voor het oog.
Antoine de St. Exupéry, De kleine prins
---------
Een mens die leeft is meegaand en ontvankelijk.
Stervend is hij stijf en onbuigzaam.
Een onbuigzame strategie zal derhalve niet overwinnen.
Lao Tse
------
Doe een ander geen kwaad,
maar zorg er wel voor dat een ander jou geen kwaad doet.
dit is een waarschuwing tegen onvoorzichtigheid.
Het is beter een keer bedrogen te worden
dan overal bedrog achter te zoeken.
dit is een waarschuwing tegen paranoia.
Als je deze twee spreuken in gedachten houdt,
dan kun je correct en duidelijk zijn zonder je spontaniteit en vriendelijkheid te verliezen.
Huanchu Daoren ( taoïst, ca. 16oo) Vert. Thomas Cleary
-------
In zijn fouten is de mens zichzelf.
Let goed op zijn vergissingen en
gij zult de mens kennen.
Confucius, The Analects, book IV
-----
Pas als bereid bent onmiddellijk te stoppen,
kun je ergens een punt achter zetten.
een oud gezegde luidt:
Als je wilt stoppen, stop dan meteen;
als je gaat kijken hoe je kunt stoppen,
zul je nooit stoppen.
---------
Zelfs een oprecht mens kan in het leven
het spoor soms bijster raken,
maar degenen die voortdurend de hielen likken van invloedrijke mensen
zullen eeuwig dwalen.
Huanchu Daoren ( taoïst, ca. 1600) Vert. Thomas Cleary
------
leer van de pijnboom
over de pijnboom
en van de bamboe
over de bamboe
Matsuo Basho (Japans dichter, 1644 -1694)
Je moet jezelf er niet toe beperken water uitsluitend te zien vanuit het gezichtspunt van mensen.
Weet dat je water moet zien zoals water water ziet.
Dogen (Zen-meester . 1200 1253)
bijzonder interessant is ook zijn visie op tijd: Zijn-tijd
-----------
Als je al je bezittingen op dezelfde manier ordent, getuigt dat van vulgaire smaak. Het is veel beter de uniformiteit te doorbreken.
Weer iemand anders heeft gezegd: Volledigheid en eenvormigheid moet je te allen tijde vermijden. Het is veel leuker om iets onvolledig te laten, want daardoor verleng je je leven. Zelfs als er een keizerlijk paleis wordt gebouwd, laten ze één vleugel onvoltooid.
Overpeinzigen in ledigheid, Yoshida Kaneyoshi (ca. 1283-ca 1352)
Uit: Eeuwige reizigers, Een bloemlezing uit de klassieke Japanse literatuur, Jos Vos
-------------------
zen
Als een vis zwemt, zwemt hij steeds voort en er komt geen eind aan het water. Als een vogel vliegt, vliegt hij steeds door en er komt geen eind aan de lucht. Er is nooit een vis geweest die buiten het water zwom, of een vogel die uit de hemel vloog. Als ze alleen maar een klein beetje water of lucht nodig hebben, gebruiken ze een beetje. Als ze veel nodig hebben, gebruiken ze veel. Daardoor gebruiken ze het allemaal op ieder moment en overal bezitten zij een volmaakte vrijheid.
Maar als er een vogel zou zijn die eerst de afmetingen van de hemel zou willen weten, of een vis die eerst de uitgestrektheid van het water zou willen onderzoeken om dan te proberen om te vliegen of te zwemmen, dan zou hij nooit zijn weg vinden. Als we op dit moment ontdekken waar we zijn, volgt de oefening vanzelf en dit is het onderkennen van de waarheid. Want de plaats, de weg is groot noch klein, niet het zelf en niet iets anders. Het heeft nooit eerder bestaan en het begint ook niet nu te bestaan. Het is gewoon zoals het is.
Zenmeester Dogen (1200-1253)
Zet je schaamte opzij
vergeet je trots en leer zoveel mogelijk van anderen
dat is de weg naar een succesvol leven
Sen Rikyu (theemeester 1522-1591, zie Chado)
Nan-In, een Japanse meester, ontving eens een professor die meer wilde weten over zen. Nan-In bood hem thee aan. Hij goot de kop van de professor vol en bleef toen doorschenken. De professor zag dit aan en toen hij zich niet meer in kon houden, zei hij: "De kop is vol, er kan niet meer in!"
"Zoals deze kop," zei Nan-In, "bent u vol van uw eigen ideeën, vooroordelen en verwachtingen. Hoe kan ik u iets van zen laten zien als u niet eerst uw kop leeg maakt?"
uit: Zen Flesh - Zen Bones, P. Reps, Tuttle & Co, 1957
Hoewel er vele weerspiegelingen van de maan zijn, is er slechts één echte maan. Hoewel er veel waterbronnen zijn, heeft water slechts één eigenschap. Er zijn myriaden verschijnselen in het universum, maar er is slechts één lege ruimte. Er wordt van vele principes gesproken, maar er is slechts één 'onbelemmerde wijsheid'. Wat er ook tot stand komt, het komt allemaal van één Geest. Of het nu bouwen of slopen is, alles is subliem functioneren; alles is zichzelf. Er is geen plek waar je kunt staan als je de Waarheid verlaat. De plaats zelf waarop je staat is de Waarheid; het is allemaal jouw wezen. Als dat niet zo was, wie is dat dan? Alle dharma's zijn boeddha-dharma's, en alle dharma's zijn bevrijding. Bevrijding is identiek aan zo-zijn: alle dharma's verlaten nooit het zo-zijn. Of het nu gaat om lopen, staan, zitten of rusten, alles is altijd onwaarneembaar functioneren. De soetra's zeggen dat de Boeddha overal is.
Ma-tsu (709-788), in Sun Face Buddha: The Teachings of Ma-tsu and the Hung-chou School of Ch'an
Bij meester Noashige stond op de muur: Zaken van groot belang vereisen weinig aandacht
En meester Ittei voegde hieraan toe: Zaken van alledag vereisen serieuze aandacht.
Uit: Hagakure: het boek van de samourai (in film Ghost Dog)
------------
54 een universele visie verwerven
Een standvastige creatieve houding is de basis van een creatief leven en is het antwoord op steeds variërende situaties.
Geen enkele situatie is hetzelfde als de vorige, altijd is nooit en nooit geldt altijd.
De weg voorbij de grenzen ligt binnenin.
Zoals de intuïtie de weg voorbij het verstand kent
zo kent de creatieve houding de weg voorbij het probleem.
Vanuit de behoefte een goede visie te hebben op de zelf kan de sprong worden gemaakt voorbij de eigen ruimte.
Niemand is anders, toch is niemand hetzelfde.
De beweging rondom het zelf vervaagt het eigene.
Het eigene kennen is het andere kennen.
(uit Tao van creativiteit) [ voor Inleiding van Tao van creativiteit]
-----------
Als we de dingen beschouwen vanuit hun verschillen,
zijn lever en gal even verschillend als Eindhoven en Amsterdam (origineel : Chu en Yueh)
Als we zien wat hetzelfde is in alle dingen,
dan zijn de 10 000 dingen één."
Chuang Tzu
-----------
Alle dingen weerspiegelen en bevatten alle dingen, en doordrlngen elkaar. Dat is de organische aard van het universum, en het wordt in het klassleke boeddhisme onderlinge afhankelijkheid genoemd. Affiniteit en coïncidentie zijn de uiterlijke verschijningsvormen ervan... De ander is geen ander dan ikzelf.
Dit is de grondslag van de geboden en de inspiratie voor authenthiek menselijk gedrag.
Het met een glimlach erkennen van onze eigen donkere kant en het met een glimlach erkennen van de stralende kant van de ander - dat is oefenen.
Altijd blijven letten op de stralende kant van onszelf en vasthouden aan de donkere kant van de ander - dat is geen oefenen.
Robert Aitken, Encouraging Words
-----------
.....Hierop vroeg een van ons gezelschap. welke invloed onze gedachten op ons leven hadden. Zij strekte haar hand uit met daarin een kiezelsteen.
Als we een keizelsteen in een kom met water laten vallen, zullen er steeds grotere cirkels gevormd worden, totdat ze de buitenste rand hebben bereikt, waar zij voor het oog verdwijnen en ophouden.
In werkelijkheid keren zij terug tot de plaats waar de keizelsteen het water raakte en houden niet op tot zij dat middelpunt weer bereikt hebben.
Precies hetzelfde gebeurt bij iedere gedachte en woord dat wij spreken. De gedachte en het woord zenden bepaalde trillingen uit die zich in wijder wordende cirkels verplaatsen totdat zij het heelal omvatten. Dan keren zij op dezelfde wijze terug tot degene die ze uitgezonden heeft. Goed of slecht.....
Baird T. Spalding, DE MEESTERS VAN HET VERRE OOSTEN.
--------
Toen zei een leraar, Spreek tot ons over onderwijzen.
En hij zei:
Geen mens kan u iets openbaren wat niet reeds half slapend in de dageraad van uw kennis ligt.
De leraar te midden van zijn leerlingen, geeft niet van zijn wijsheid, maar van zijn geloof en zijn liefde.
Zo hij inderdaad wijs is, nodigt hij u niet uit het huis van zijn wijsheid binnen te treden, maar leidt u veeleer naar de drempel van uw eigen geest.
Khalil Gibran, de profeet
----------
41. JOSHU'S ZEN
Joshu begon aan de studie van Zen toen hij zestig jaar oud was, en ging ermee door tot hij tachtig was, toen hij Zen verwierf. Hij gaf onderricht van zijn tachtigste tot aan zijn honderdtwintigste jaar.
Een student vroeg hem eens: 'Als er niets in mijn hoofd omgaat, wat moet ik dan doen?'
Joshu antwoordde: 'Gooi het eruit.'
'Maar als ik niets heb, hoe kan ik het er dan uitgooien?* ging de vrager verder.
'Nou,'zei Joshu, 'voer het dan uit.'
---------
36. BLOEMENREGEN
Subhuti was een leerling van Boeddha. Hij was in staat de kracht van de ledigheid te begrijpen, het gezichtspunt dat niets bestaat behalve in zijn betrekking van subjectiviteit en objectiviteit.
Op een dag zat Subhuti, in een toestand van verheven ledigheid, onder een boom. Bloemen begonnen rondom hem neer te vallen. 'Wij prijzen u voor uw rede over
ledigheid,'fluisterden de goden hem toe.
'Maar ik heb niet over ledigheid gesproken,' zei Subhuti.
'U hebt niet over ledigheid gesproken, wij hebben geen ledigheid gehoord,' antwoordden de goden. 'Dit is de ware ledigheid.' En een regen van bloesem daalde op Subhuti neer.
Paul Reps, Zen zin zen onzin
----------
De mens staat in zijn eigen schaduw en
vraagt zich af waarom het donker is.
zengezegde
--------
Adem in: ik breng mijn lichaam tot rust.
Adem uit: ik glimlach.
Bewust van het huidige moment,
weet ik dat dit een prachtig moment is.
Thich Nhat
, Peace is every step; The Path of Mindfulness in everyday life
Het geheim van geluk is geluk zelf.
Waar we ook zijn, op elk tijdstip, hebben we de mogelijkheid om te genieten van de zonneschijn, de aanwezigheid van elkaar,
het wonder van onze ademhaling.
We hoeven nergens naar toe te reizen om dat te doen.
We kunnen ze nu, hier, meteen beleven.
Kwaadheid en haat zijn de bouwstenen van de hel.
Thich Nhat Hanh, Peace is every step;
The Path of Mindfulness in everyday life
---------
....Vermijd in je geest over dingen te piekeren, zodat je je lichaam reinigt van onderscheidende waarneming.
Huang Po (Chanmeester 9e eeuw)
--------
En daar ge een ademhaling zijt in Gods heelal en
een blad in Gods woud,
Moet ook gij rusten in rede en voortjagen in hartstocht.
Khalil Gibran
---------
Het dode lichaam is de echo of voetstap
van de ziel die zich heeft terug getrokken.
----------
Het erkennen van angst is geen reden voor depressie of ontmoediging.
Dankzij deze angst hebben we tevens de mogelijkheid om onbevreesdheid te ervaren.
Ware onbevreesdheid betekent niet dat onze angst minder wordt, maar dat we onze angst overschrijden.
Chögyam Trungpa (Shambala, De weg van de krijger)
---------
Liefde omhelst gulheid, toewijding, hoffelijkheid, verzaking, ervan afzien anderen kwaad te doen en schuldgevoelens te geven - zich kortom zo te gedragen dat mededogen elk woord en elke daad doordrenkt.
Krishnamurti
---------
Toen ik 15 was wilde ik leren
met 30 wist ik wat ik wilde
met 40 raakte ik bevrijd van twijfels
met 50 begreep ik het voorschrift van de hemel
met 60 kon ik goed luisteren
met 70 volgde ik de wens van mijn hart
zonder over de schreef te gaan.
Confucius, The Analects
-----------
Tijd en denken zijn één en hetzelfde, dat zijn niet twee afzonderlijke ontwikkelingen. Als je dit feit ziet, deze realiteit: dat tijd en denken de wortel van de angst zijn, tijd denken... Gewoon dit feit waarnemen bij jezelf, niet weglopen voor de realiteit ervan, voor de waarheid van dit feit, dat angst hierdoor veroorzaakt wordt, door tijd en denken. Dat feit niet loslaten, maar blijven vasthouden, er niet van weglopen, het niet rationaliseren - het is zo. Dan is het of je een kostbaar juweel in de hand houdt; bekijk alle schoonheid van dat juweel. Dan zul je zelf zien dat de angst - op het psychologische vlak - volledig ophoudt. En als er geen angst is, ben je vrij. En als die totale vrijheid een feit is, dan houd je er geen goden op na, geen rituelen; dan ben je een vrij mens.
Wij zullen morgen doorgaan, als u het goed vindt. [Applaus] Ik weet niet waarom u klapt. Misschien klapt u voor uzelf.[Applaus] Het is niet zo dat u de spreker aanmoedigt of ontmoedigt. Hij heeft absoluut niets van u nodig. Als u zelf zowel de leraar als de discipel wordt - de discipel is dan degene die steeds blijft leren, zonder kennis te verzamelen - dan bent u een uitzonderlijk mens. Mogen wij nu opstaan?
Jedda Krishnamurti
---------
Als je ophoudt met te willen begrijpen,
Zul je het weten - zonder het te begrijpen
Zen koan
---------
shinge mubeppo: there is no separate truth outside the mind
Daishosho Hounsai (teamaster Urasenke)
more information about the zen tradition of chado
-----------
Grote twijfel, grote verlichting;
Kleine twijfel, kleine verlichting;
Geen twijfel, geen verlichting.
Zen gezegde
---------
Een zendo is geen plaats voor gelukzaligheid en ontspanning, maar een vuurhaard voor de verbranding van onze egoïstische hersenschimmen. Welke werktuigen hebben we nodig ? Slechts één. We hebben er allemaal van gehoord, maar we gebruiken het hoogst zelden. Het heet aandacht.
C. J. Beck, Everyday zen
------------
--------
Eén maan
schijnt in elke poel;
in elke poel
die ene
maan.
Soiku Shigematsu
-------
Een (zen) conversatie over bewustzijn
"Waarom beklemtoont u dat mijn normale zelf onwerkelijk is ?" vroeg een leerling aan zijn meester.
"Waarom draai je het niet om?" antwoordde de meester. "Wat doet je denken dat je echt bent?"
"Dat is duidelijk," zei de leerling. "Ik denk, ik voel, ik handel. Ik weet wie ik ben, met al mijn gewoonten, voorkeuren en afkeuren."
"Ja, maar weet je dat wel echt?" vroeg de meester. "Had je je gewoonten toen je sliep?"
"Natuurlijk niet. Als ik slaap ben ik niet bewust."
"Misschien ben je nu ook onbewust."
"Nee, nu ben ik wakker."
"Echt waar?" De meester glimlachte. "Kun je je alles herinneren wat je gisteren overkomen is? Of zelfs wat je een uur geleden dacht? Is je zelfbewustzijn niet erg selectief, en is het gewoon een gedeeltelijke herinnering? En dan zijn er je dromen, die je verliest zo gauw je wakker wordt. En dan hebben we het niet over je steeds veranderende gewoonten en voorkeuren, en zelfs als je heel gelijkmatig lijkt, verraden je emoties je dan niet dikwijls? Een belediging van een toevallige voorbijganger kan je helemaal uit je gewone doen gooien, of het nieuws dat een naaste is overleden. En is er ook niet het probleem van afleiding door wensen, valse hoop en andere mentale illusies?"
De leerling keek beduusd. "Dit kan allemaal waar zijn meester, maar niets daarvan maakt mij onwerkelijk. Misschien ben ik gewoon verward."
De meester schudde zijn hoofd. "Als dat zo is, is iedereen even verward. De waarheid is dat een mens steeds in flux is. Er zijn hele stukken vergeten tijd, afgezien van ons onbewust zijn tijdens onze slaap. De herinnering is beperkt, en alleen de behoefte van het zelf voor continuïteit houdt de illusie wakker dat de 'IK' constant is. 'IK' is nooit constant. Voor elke ervaring is er een andere waarnemer."
"Ik geloof dat ik begin te begrijpen wat u bedoelt," zei de leerling met heel wat meer nederigheid. "Hoewel het nu lijkt alsof niets meer te vertrouwen is."
"Niets bij de veranderende persoonlijkheid is te vertrouwen," zei de meester. "Maar het leven is meer dan ervaring. Dingen komen en gaan -gevoelens, gebeurtenissen, succes. Plezier wordt onvermijdelijk gevolgd door pijn. Succes is verbonden met mislukking. Toch is er iets achter deze veranderingen iets, dat al de tijd bewust blijft. Vindt uit wat dit bewustzijn is en dan heb je iets wat je kunt vertrouwen. Dit is de weg uit de illusie."
(bron Anoniem)
---------
De oude kunstenaars oefenden door in artistieke wanordestippen op papier te zetten. Dat is vrij moeilijk. Ook al probeer je het, dan is wat je doet meestal in de een of andere volgorde gerangschikt. Je denkt dat je het kunt beheersen, maar dat kun je niet; het is bijna onmogelijk je stippen buiten een volgorde te plaatsen. Zo is het ook met het regelen van je dagelijks leven. Ook al probeer je enige vat op mensen te krijgen, het is onmogelijk. Dat kun je niet. De beste manier om vat op mensen te krijgen is ze aanmoedigen misstappen te begaan. Dan zul je in ruimere zin vat op hen hebben. Je schaap of je koe een grote, ruime weide geven is de manier om het dier de baas te zijn. Zo is het ook met mensen: laat ze eerst doen wat ze willen doen en houd ze in het
oog. Dat is de beste aanpak. Hen negeren is niet goed; dat is de slechtste aanpak. En de op een na slechtste aanpak is te proberen vat op hen te krijgen. De beste is ze in het oog houden, gewoon ze in het oog houden, zonder te proberen vat op hen te krijgen.
Dezelfde aanpak werkt even goed voor jezelf. Als je volmaakte kalmte wilt verkrijgen in je zazen, moet je je niets aantrekken van de verschillende beelden die je in je gedachten vindt. Laat ze komen, en laat ze gaan. Dan heb je ze onder controle. Maar deze aanpak is niet zo eenvoudig.
Shunryu Suzuki, Zen Mind, Beginner's Mind
Een mooie schildering is het resultaat van het gevoel in je vingers. Als je het gevoel van de dikte van de inkt in je penseel kent, dan is de schildering er al voordat je schildert. Wanneer je je penseel in de inkt doopt, ken je het resultaat van je tekening al, want anders kun je niet schilderen. Dus voordat je iets doet, is het zijn er, is het resultaat er. Ook al lijkt het dat je stilzat, al je activiteit, verleden en heden, is erbij betrokken; en het resultaat van je zitten is er ook reeds. Je bent helemaal niet aan het rusten. Alle activiteit is in je besloten, Dat is jouw zijn. Dus alle resultaten van je oefening zijn besloten in je zitten. Dit is onze oefening, onze zazen.
Shunryu Suzuki, Zen mind, Beginners mind
--------
Twijfel is een toestand van openheid en onwetendheid. Het is een bereidheid niet te overheersen, niet te weten wat er vervolgens gaat gebeuren. De toestand van twijfel stelt ons in de gelegenheid dingen op een open en nieuwe manier te onderzoeken.
Net als water is twijfel vloeibaar. Twijfel heeft geen vaste houding. Als je het water in een ronde pot schenkt, wordt het rond, en als je water in een vierkante pot gooit, wordt het vierkant. Op dezelfde wijze stroomt twijfel of onwetendheid in overeenstemming met de situatie. Het is de toestand van overgave, van openstaan voor wat er is. Alleen wanneer we voldoende twijfel en vragen aanvoeren, kunnen we verder gaan.
Ons probleem met twijfel is dat we het als iets negatiefs zien. We denken dat er iets mis is omdat we het niet begrijpen of omdat we niet zeker zijn. Wanneer we gevangen raken door de negatieve aspecten van de twijfel, baden we in zelfmedelijden. Waarom kan ik het niet zien? zeggen we.
Maar deze twijfel kan positief zijn. Positieve twijfel kan ons helpen in te zien wat dit leven betekent. Het kan ons helpen ons te ontdoen van onze zelfgenoegzaamheid.
-B. Glassmann en R. Fields, Instructions to the Cook
---------------
Er was eens een jong visje dat een oudere, grotere vis naar de zee vroeg.
Wat is de zee? vroeg hij. Ik hoor er veel over, maar ik weet niet wat het is.
Nou de zee is overal om je heen kleintje, zei de volwassen vis.
Als dat zo is, waarom kan ik haar dan niet zien?
Omdat ze overal is. Ze omgeeft je. Ze is binnen en buiten je. Je bent geboren in de zee en je zult sterven in de zee. Wanneer je zwemt, toon je haar aanwezigheid. Juist omdat ze zo dicht bij je is, kun je haar heel moeilijk zien. Maar maak je geen zorgen, ze is er.
-Rafe Martin & Manuela Soares, One hand clapping
------
Blauw gemaakt
uit indigo
is blauwer dan indigo;
IJs
van water
kouder dan water.
Soiku Shigematsu, A zen forest
-------
..Maar het is fundamenteel voor Zen dat een persoon die zichzelf probeert te verbeteren, om meer te worden dan hij is, niet in staat is tot creatieve actie. In de woorden van Rinzai Als je opzettelijk probeert een Boedda te worden, dan is je Boedda gewoon Samsara. Of Als een persoon TAO zoekt, verliest die persoon TAO. De reden is eenvoudigweg dat als we proberen onszelf te verbeteren of in bochten wringen, we in een vicieuze cirkel terechtkomen, alsof je in je eigen tanden wilt bijten. Bevrijding uit deze hachelijke situatie wordt bij het begin van Zen bereikt door te begrijpen dat jij zelf zoals je bent, een Boedda bent. Want het doel van Zen is niet zozeer een Boedda te worden maar te handelen als een Boedda. Daarom is er geen vooruitgang in het leven van de Bodhisattva zo lang als er de geringste zorg of streven is om meer te worden dan men is. Evenzo, zal een persoon die aan een bepaalde taak werkt met het eindresultaat in gedachten, de taak vergeten door aan het resultaat te denken.....
... En als dit tegenstrijdig lijkt komt dat omdat we bijna helemaal niet meer bekend zijn met de idee van spanningsloze inspanning, spanning zonder conflict en concentratie zonder inspanning....
Alan Watts: THE WAY OF LIBERATION
(Geen enkel dier probeert ooit iets anders te zijn dan wat het is.)
Miyamoto Musashi, Zwaardvechter, + 1645 The Book of Five Rings:
Hij die het pad van Heiho wenst te bewandelen dient zich aan de volgende regels te houden:
Ten eerste: koester geen sinistere plannen
Ten tweede: beoefen de Discipline van de Krijger, deze Discipline betekent oefening
Ten derde: ontwikkel een brede interesse in de kunst
Ten vierde: zorg dat je verscheidene vakken beheerst
Ten vijfde: wees discreet met betrekking tot commerciële activiteiten
Ten zesde: voed het vermogen de waarheid in alle dingen te zien.
Ten zevende: neem ook dat waar, wat niet met het oog gezien kan worden.
Ten achtste: wees niet nonchalant, ook niet als het om onbelangrijke zaken gaat.
Ten negende: hou je niet bezig met nutteloze activiteiten
------
de vinger die naar de maan wijst is niet de maan [shi getsu)
Als je oren zien,
en ogen horen,
geen twijfel zul je koesteren -
Hoe natuurlijk drupt de regen van de dakrand.
Daito Kokushi
------
Een mooie schildering is het resultaat van het gevoel in je vingers. Als je het gevoel van de dikte van de inkt in je penseel kent, dan is de schildering er al voordat je schildert. Wanneer je je penseel in de inkt doopt, ken je het resultaat van je tekening al, want anders kun je niet schilderen. Dus voordat je iets doet, is het zijn er, is het resultaat er. Ook al lijkt het dat je stilzat, al je activiteit, verleden en heden, is erbij betrokken; en het resultaat van je zitten er er ook reeds. Je bent helemaal niet aan het rusten. Alle activiteit is in je besloten, Dat is jouw zijn. Dus alle resultaten van je oefening zijn besloten in je zitten. Dit is onze oefening, onze zazen.
Shunryu Suzuki, Zen mind, Beginners mind
-------
De kwaliteit van meditatie was deze ochtend het niets, de volslagen leegheid van ruimte en tijd. Dit is een feit, geen idee of de paradox van tegengestelde speculaties. Deze vreemde leegte vindt men als de wortel van alle problemen afsterft. Deze wortel is het denken, het denken dat scheidt en vasthoudt. In meditatie ontledigt de geest zich daadwerkelijk van het verleden, hoewel hij het verleden als gedachte kan blijven gebruiken. Overdag duurt dit proces voort en 's nachts is slaap de leegheid van gisteren waardoor de geest in aanraking komt met wat tijdloos is.
J. Krishnamurti, Meditaties
..Vat de tijd niet als louter wegvliegend op; denk niet dat zijn enige functie wegvliegen is. Want als de tijd zou wegvliegen zou er een scheiding moeten optreden (tussen hem en de dingen). Omdat je je voorstelt, dat de tijd alleen maar voorbijgaat, leer je de waarheid over zijn-tijd niet kennen. In een woord: elk wezen in de hele wereld is een afzonderlijke tijd in een continuum. En waar zijn tijd is, ben ik mijn zijn-tijd. Tijd heeft de eigenschap om, bij wijze van spreken, voorbij te gaan, van vandaag op morgen, van vandaag naar gisteren, van gisteren op vandaag, van vandaag op vandaag, van morgen op morgen.
Omdat dit voorbijgaan iets karakteristieks is van de tijd, overlappen tegenwoordige of verleden tijd elkaar niet, noch botsen zij tegen elkaar. Daar u en ik tijd zijn, is oefening-verlichting tijd....
Zenmeester Dogen
Voor zenleerlingen is de belangrijkste zaak niet dualistisch te zijn. Onze oorspronkelijke geest omvat alles in zichzelf. Hij is altijd binnen zichzelf overvloedig en onafhankelijk. Je moet je onafhankelijke gemoedstoestand niet verliezen. Dat betekent geen afgesloten geest, maar juist een lege en ontvankelijke geest. Als je geest leeg is, is hij altijd ontvankelijk voor iets; hij staat open voor alles. In de geest van de beginner zijn vele mogelijkheden; in de geest van de deskundige slechts weinige.
Shunryu Suzuki, Zen Mind, Beginners Mind
Tijdens het mediteren wordt men zich bewust van iedere gedachte en elk gevoel, niet om ze als goed of slecht te beoordelen maar ze te observeren door er plaats in te nemen. Tijdens die observatie begint men te begrijpen hoe denken en voelen zich bewegen. Uit dat heldere begrip ontstaat de stilte.
Krishnamurti
-------------
Als je geeft wat in je leeft, zal dat wat je geeft je redding zijn.
Als je niet geeft wat in je leeft, dan zal dat wat je niet geeft je vernietigen.
Jezus volgens Evangelie van Thomas
----------
Alan Watts over realiteit:
...A separate self is merely conventional reality, in the same sense as lines of latitude and longitude and the measurements of the clock; which is why one of the means of maya, illusion, is measurement. Things are measurements; they are units of thought, like inches are measurements. There are no things in physical nature. How many things is a thing? However many you want. A thing is a think, a unit of thought; it is as much reality as you can catch hold of in one idea...
...Een aparte zelf is niets anders dan een bedachte conventie, net zoals breedtegraden en lengtegraden en de aanduidingen van de klok ; daarom is een van de wegen van maya (=illusie), meting. Er zijn geen dingen in de fysieke natuur. Hoeveel dingen is een ding? Zoveel als je wilt. Een ding is een denk, een eenheid van gedachten; het is de hoeveelheid realiteit die je in één idee kunt vatten....
(uit: The way of liberation)